Ahad, Ogos 09, 2009

Bilakah akan terima PTPTN?

1. Lama sudah rasanya tidak menerima pinjaman PTPTN semenjak telah pun berlalu pengajian Diploma yang terdahulu yang menampakkan bahawasanya lambat lagi duit di massukkan ke akaun.

2. Seperti biasa, sebelum nak meneruskan pinjaman, beberapa cetakan 'aggrements' beserta tandatangan perlu dilangsaikan.

3. Cuma masalah sekarang ini, seperti yang kita dengar, setelah berlangsungnya semakan dari Pihak Perbadanan itu sendiri maka duit akan mula dimassukkan ke dalam akaun 2minggu dari hari semakkan.

4. Sepatutnya semakkan untuk sesi kelompok ke dua dilaksanakan pada 7/8 Ogos 2009 tapi terpaksa tertangguh pada masa dan tarikh yang akan datang yang belum tahu bila.

5. Ini kerana penularan wabak h1n1 yang menyaksikan beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam/ Swasta, Politeknik, sekolah-sekolah terpaksa ditutup.

6. Namun apakah kewajaran penutupan institusi ini mampu membendung masalah ini ataupun hanya sekadar melepaskan batuk di tangga? Sekiranya terdapat masalah di sesebuah institusi, pelajar yang disyakki hendak dikuarantin dan pelajar yang belum mengalami apa-apa simptom hendaklah tidak keluar dari tempat tersebut agar penyakit dari luar tidak dapat dipindahkan ke dalam institusi tersebut.

7. Jadi apakah tindakan Universiti yang mengosongkan Universiti menerusi Kementerian Kesihatan ini akan memberi impak yang positif? Jadi, masing-masing punya pendapat sendiri tetapi bagi saya, tindakan ini agak kurang berkesan.

8. Malah, saya bukanlah pelajar dari kalangan yang mempunyai latar belakang pendidikan kesihatan tetapi secara rasionalnya, hal ini bukanlah dapat diselesaikan dengan kita lari dari masalah tetapi kita cuba solve masalah dengan menekankan aspek-aspek keselamatan kepada pelajar.

9. PTPTN? Entahkan bila.....

Tiada ulasan: