Selasa, November 03, 2009

Selingan kepada yang Faham...


Assalamualaikum.. Bertemu lagi dalam sesi kali ini. Walaupun saya amat jarang menulis, namun pada kali ini, saya diberi kesempatan untuk menulis dalam keadaan yang agak sibuk.



1. Pada kali ini, saya ingin memperjelaskan pendirian saya. Ianya termaktub dalam pernyataan di bawah ini;

“Mendengar hujah anda tidak membuat saya akur.
Melayan bicara anda, tidak membuat saya alpa.
Membeta kata-kata anda, tidak bermaksud kita tidak sehaluan”

2. Biar pun dalam dunia yang agak diulit dengan masalah, kita bersuara dalam bentuk ilmiah untuk memperdengarkan keluhan rasa kita dalam kita menuju kemajuan bukannya kemunduran. Namun, seringkali ramai yang salah tafsir atas teguran yang membina justeru mendabik dada dan terus menyalahkan dan tidak ambil teguran itu sebagai teguran yang positif.

3. Mengapa perlu kita ego dalam menggengam kemajuan? Adakah kita ini serba sempurna? Kita bukannya Nabi yang serba serbinya sempurna, maksum. Kita hanya lah insan biasa yang tidak pernah terlepas dari kesalahan dan dengan kesalahan yang dibuat, sekiranya diberi teguran yang baik, mampu memberikan kita jalan menuju kesempurnaan.

4. Namun, walau apa jua sekalipun, kita tidak sekali-kali dapat mencapai title maksum. Kita mestinya akan melakukan kesalahan meskipun kita berjaga-jaga hatta seorang itu bergelar Ustaz pun semestinya tidak terlepas dari melakukan kesalahan.

5. Jadi, mengapa perlu kita ego? Biarlah kesalahan kita itu memberi pengajaran kepada kita.



Muhammad Danial Bin Ismail
Universiti Malaysia Pahang
3/10/2009, 2.53pm

Tiada ulasan: