Isnin, Oktober 12, 2009

Mencari yang belum pasti?

1. Saya sering berfikiran bahawa sesuatu yang sebenarnya bukan milik kita, sering kali payah untuk kita selami untuk kita cuba merasai sesuatu yang belum lagi menjadi hak kita.

2. Namun sering kali kita terlupa bahawasanya semuanya di dalam dunia ini bukan juga milik kita, Allah jua tuan empunya segala-galanya. Tapi kita sering kali silap dah salah faham tentang hal ini sambil kita terlupa kepada sesuatu Zat yang lebih agung daripada kita yang perolehi semua 'Maha' yang tidak boleh kita sangkal langsung.

3. Biarpun harta yang kita miliki itu adalah daripada hasil titik peluh kita tetapi sedikit portion darinya adalah untuk disedekahkan dan dizakatkan. Ini jelas, dalam Al-Quran mahupun Hadith telahpun menyatakan perkara ini. Mana mungkin kita boleh sangkal lagi.

4. Pembahagian harta juga sebegitu juga kerana hal ini telah pun termaktub dalam syariat Islam, mana mungkin kita mampu mengubahnya. Cuma yang menjadi masalah, terdapat segolongan yang mempunyai kemusykilan yang cuba untuk mengubah apa jua yang termaktub dalam Islam kerana mencari hak kesamarataan antara Lelaki & Wanita. Adakah ianya perlu? Perlukah seseorang yang tidak langsung mempunyai latar belakang pendidikan Islam, bukan seorang ahli ibadah, bukan seorang ahli hadith, menentang sesebuah syariat dalam sesebuah agama? Dia berdiri atas apa? Agama? Nafsu? Akal? Ilmu? Apa?

5. Cuma apa yang sering kita fikirkan betul itu, belum mampu dapat menjadi betul sekiranya terdapat tentangan atau larangan dalam Islam. Jikalau kita tidak 'arif dalam sesuatu hal itu, jangan kita sentuh hal itu seolah-olah kita tahu, faham. Munafiq namanya.

6. Apa yang kita cari? Renung-renungkan. Maaf andai ada yang tersalah. Betulkan ye..


Wassalam..



Muhammad Danial Ismail
Universiti Malaysia Pahang
9.36am, 12/10/2009

Tiada ulasan: